سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سوالات درس اصول و مبانی زنجیره تامین (1)

1- مدیریت زنجیره تامین را تعریف کنید؟

عبارت است   از فرایند یکپارچه‌ سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با   آن از طریق بهبود و هماهنگ‌ سازی فعالیت‌ها در زنجیره تامین تولید و عرضه محصول .

 2- مدیریت موثر زنجیره تامین را توضیح دهید؟

1-     تامین کنندگان با مشتریان : با یکدیگر و در یک روش هماهنگ و با شراکت و ارتباطات اطلاعاتی و گفتگو با یکدیگر دارد.

2-     تولید کنندگان با مشتریان : باید اهداف یکسانی داشته باشند و اعتماد متقابل برقرارشود. 

3-     تولید کنندگان با شرکاء : برای دستیابی به اهداف مشترک و تسهیل ارتباطات و جریان اطلاعات همکاری کنند.

 3- فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین را توضیح دهید؟

1-  مدیریت اطلاعات : مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکاء باعث خواهد شد تا تاثیرات فراینده ای در سرعت و دقت و کیفیت و جنبه های دیگر وجود داشته باشد. بطور کلی در زنجیره تامین مدیریت اطلاعات در بخشهای مختلفی تاثیر گذار خواهد بود که برخی از آنها عبارتند از مدیریت لجستیک، تبادل و پردازش داده ها میان شرکاء جمع آوری و پردازش اطلاعات برای تحلیل ،فرآیند منبع یابی و ارزیابی.

2-  مدیریت تدارکات : این بخش کلید فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی شامل حمل و نقل، انبارداری و زمانبندی تولید را شامل می شود.

3-  مدیریت ارتباطات : بسیاری از شکست‌های آغازین در زنجیره تامین ،  معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجه رفتارهایی است که بین طرفین درگیر در  زنجیره به وقوع می‌پیوندد . علاوه بر این ، مهم‌ترین فاکتور برای مدیریت موفق زنجیره تامین ، ارتباط مطمئن میان شرکا در زنجیره است ، به گونه‌ای که شرکا اعتماد متقابل به قابلیت‌ها و عملیات یکدیگر داشته باشند .

 4- فازهای اصلی طراحی مدیریت زنجیره تامین را توضیح دهید ؟ 

فاز اول - طراحی مفهومی : فاز اول نشان‌دهنده استراتژی ساخت است . در این فاز نحوه اداره سازمان با ایجاد یک تصویر برای آینده و ایجاد یک ساختار برای پیاده‌سازی تعیین می‌شود . هدف از اجرای این فاز درک جزییات مربوط به هزینه‌ها و شناخت سیستم و منافع پیاده‌سازی SCM است .

فاز دوم - طراحی جزئیات و تست : در این فاز ایجاد تغییرات در ساختار سازمان و در نظر گرفتن آنها برای پیاده‌سازی در سیستم به منظور پشتیبانی طراحی زنجیره تامین جدید توصیه می‌شود .

فاز سوم - پیاده‌سازی : در این فاز، زمان‌بندی پیاده‌سازی دوره‌های بلند مدت عملیات و تغییرات در سیستم به منظور ایجاد تسهیلات انجام می‌گردد

 5- انواع مدیریت زنجیره تامین را توضیح دهید؟ حذف گردید

6- رویکرد مدیریت تولیدی سیستم JIT   را توضیح دهید؟ 9- عامل سرعت و زمان در JIT   را توضیح دهید؟

این رویکرد به این معنی است که خرید مواد خام و سایر قطعات تولید فقط در زمان مصرف این مواد قطعات در فرایند تولید، از فروشندگان تحویل شوند. و ازطرفی تولید زمانی انجام خواهد شد که سفارش از مشتری گرفته شود به همین خاطر این سیستم تولید رااصطلاحا سیستم کشش تولید تقاضا نیز نامیده اند. برای انجام این سیستم باید اصول زیر را رعایت کرد.

1)       تهیه فهرست و جدول تولید روزانه

2)       به کارانداختن سیستم کشش تولید تقاضا و حذف ضایعات

3)       بهبود و توسعه ارتباطات فکری کارکنان تولید

7- رویکرد مدیریت کالا در سیستم موجودی JIT   را توضیح دهید؟

این رویکرد براین اساس استواراست که میزان موجودی ها اعم از مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده تاحد ممکن در سطح بسیار پایین حتی درحد صفر نگه داشته شود. مواد فقط زمانی که به آن نیاز است ازفروشندگان مواد دریافت شود. فلسفه مدیریت موجودی ها حذف فعالیتهای غیر ارزشی می باشد.

8- رویکرد مدیریت کیفیت در سیستم JIT   را توضیح دهید؟

برای رسیدن به کیفیت بالا و بلندمدت ، لازم است مواد با کیفیت و بدون نقص دریافت شود در این جا قیمت فاکتور مهم و مورد نظر برای تهیه مواد اولیه نمی باشد . برای رسیدن به این کیفیت باید از دو روش استفاده کرد

1)       ارتباط با تامین کنندگان

2)       کیفیت در طول تولید طراحی شود و نه در پایان تولید

 

 9- عامل سرعت و زمان در JIT   را توضیح دهید؟

سرعت تولید یک عامل بسیار مهم در سیستم تولید JIT   است. سیستم تولید  JIT پیشنهاد کرده است که ما نرخ تولید را ثابت نگه داریم و سرعت تولید دوبرابر می شود. به عبارت دیگر اگر فرض کنیم تعداد اقدام به تولید برابر باشد با 100 واحد و در پایان ماه از این تعداد 50 عدد تکمیل شود، 50 عدد کار درجریان ساخت آخر ماه خواهدبود. حال اگر ما تعداد اقدام به تولید ماه را از 100 به 05واحد تقلیل دهیم ، در آخر ماه کالای در جریان ساخت نخواهیم داشت.  در پایان ماه فقط50 واحد تکمیل شده خواهیم داشت و کار در جریان آخر دوره وجود نخواهد داشت به این ترتیب که در اوسط ماه 50 کالای آماده و در پایان ماه نیز 50 واحد تکمیل شده خواهیم داشت. مزیت های این اقدام به شرح ذیل می باشد.

1)      کاهش زمان مورد نیاز به برآورد و پاسخگویی به سفارشات تولید

2)      کاهش میزان کار و کالا جریان ساخت

3)کاهش نقایص تولید

 

10 - اندازه گیری کارآیی در JIT   را توضیح دهید؟

برای اندازه گیری کارایی سیستم تولید JIT   از نسبتی به نام نسبت کارایی تولید استفاده می شود. این نسبت زمان صرف شده در فعالیت هایی که افزایش ارزش ایجاد می کنند رابه طور درصدی از کل سیکل زمانی بیان می کند به شرح زیر است :

نسبت کارآیی=زمان تولید/سیکل زمانی*100 

  11- EPC   (کد الکترونیکی محصول ) و برچسب RFID  را توضیح دهید؟

قلب تکنولوژی RFID برای بهبود کارایی زنجیره تامین و کاهش قیمت آن می باشد. EPC   شماره شناسایی منحصر به فرد است که به واسطه آن می توان اطلاعات منحصر به فرد هر قلم کالا را به دست آورد و این کدها بر اساس یکسری استانداردهای جهانی استوار است .در یک سیستم برچسبهایی بر روی اشیاء چسبانده می شود هر برچسب دارای حافظه داخلی بوده که اطلاعاتی درباره کالا مانند شماره سریال ، تاریخ تولید و ترکیبات محصول در آن ذخیره می شود.

 12- RFID READER  (بارکدخوان) و SAVANT   (نرم افزار) را توضیح دهید؟

این ریدرها از اجزاء سیستم RFID   بوده که قابلیت خواندن برچسبها را دارد و در واقع کد الکترونیکی محصول را که بر روی برچسب ذخیره شده تشخیص می دهد و بصورت ابزار دستی استفاده می شود.

SAVANT واسطه نرم افزاری غیر قابل مشاهده ای بین بارکدخوان و سرویس دهنده ای که اطلاعات محصول را ذخیره می کند قرار می گیرد و به شرکتها امکان پردازش داده ها را می دهد.

 13  - مشکلات زنجیره تامین را توضیح دهید؟

 به لحاظ ساختاری مهمترین مشکلی که زنجیره تامین با آن روبروست، مشکل تعدد مراکز تصمیم گیری برای تولید، تبدیل و جریان کالاست. این امر موجب تشدید نوسانات تقاضا در طول زنجیره می شود. هرچقدر از انتهای زنجیره به سمت ابتدای زنجیره (اولین تامین کننده) حرکت کنیم، نوسانات تقاضا تشدید می گردد. این پدیده به اثر »شلاق چرمی« معروف است. بدین ترتیب سبب موجودی انباشته زیادی دربین اعضای زنجیره ایجاد می شود که باعث بالارفتن هزینه و قیمت نهایی کالا شده و قدرت رقابت زنجیره کاهش خواهدیافت. فناوری اطلاعات ازطریق تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات سازمان و تامین کنندگان را قادر به آگاهی و تامین به موقع احتیاجات یکدیگر می کنــد و این فلسفه تولید به هنگام را قوت می بخشد


+ نوشته شـــده در دوشنبه 90 آبان 2ساعــت ساعت 4:42 عصر تــوسط مرتضی صادقی | نظر
برچسب ها: مدیریت